Als jij je bedrijfsmodel niet kunt beschrijven in termen van een systeem of formule, dan kom ik gelijk met de deur in huis vallen, want dan heb jij geen bedrijf! Dan heb je een losse verzameling van ideeën die een tijdje zouden kunnen werken, maar die uiteindelijk zullen haperen en dan verder door het putje zullen wegspoelen.

Want wat doen succesvolle bedrijven overal in de wereld? Als je dieper naar hun bedrijfsvoering kijkt dan volgen zij systemen, structuren en patronen. En dit soort businessmodellen helpen bedrijven om alles aan het rollen te krijgen. Mijn vraag aan jou is: gebruik je een systeem, structuur of patroon? En wat doe je iedere week om zo klanten te stimuleren om naar je toe te komen en je zo ze kan inspireren en ze uiteindelijk klant te kunnen maken.

Laten we kijken naar grote merken zoals bijvoorbeeld Virgin, Richard Branson wilde zijn muziekwinkels openen in Engeland in het Verenigd Koninkrijk en was op zoek naar goede locaties. Maar de hij ging actief met de verhuurder om tafel als hij kon onderhandelen over de eerste 3 maanden huur, deze huurbesparingen dekten de kosten van het opzetten van het nieuwe verkooppunt en zorgde ervoor dat de nieuwe winkel niet direct met zwarte cijfers begon.

Een groot merk wat ook met systemen werkt is McDonald, zij hebben een manier om de voedselproductie te systematiseren en hebben er voor gezorgd dat de out put voor elk restaurant gestandaardiseerd is.
Kijk naar Starbucks die creëerde een ambiance en standaardiseerde ook hun producten.

En zo kunnen we nog veel meer voorbeelden geven. Als ik kijk naar mijn eigen onderneming hebben wij ook overal systemen en structuren voor, zodat we weten wat we moeten doen als we marketing doen, of als we verkoop aan het doen zijn. We hebben agenda systemen, e-mail structuren en systemen, ect.
Voor elk proces in je bedrijf kan jij een systeem bedenken of een checklist aanhouden zodat jij elke keer dezelfde output hebt.

Elke onderneming die succes heeft geboekt, heeft een verhaal te vertellen. Is jouw bedrijf anders? Zijn online bedrijven anders? Helemaal niet. Zelfs succesvolle online bedrijven zijn zelfs nog meer afhankelijk van een betrouwbare formule om verkeer te genereren, prospecten te betrekken, verkopen te maken en klanten te behouden!
Wat me zo verbaasd is dat zoveel kleinere ondernemers geen systeem of structuur aanhouden en dan blijf je dus klein en hap snap aan de slag. Misschien wel fijn als je weet welke formule je kan volgen.

De e-commerce en online business is zo nieuw dat het voelt alsof nieuwe technologie steeds weer opduikt.
Het is een voortdurende uitdaging, om te beslissen wanneer een nieuw systeem moet omarmen of dat je kan vasthouden aan wat je weet dat het werkt. Maar dan gaan we er al vanuit dat je natuurlijk überhaupt al met een systeem of structuur werkt. En zoals ik al aan gaf zie ik veel ondernemers alleen maar concentreren op hun idee en creëren geen solide basis als een systeem. Ze zijn dus dan ook geen bedrijf.

Heb je nog geen systeem dan is hier een formule die je kunt gebruiken, het is maar 1 voorbeeld, er zijn natuurlijk nog veel meer systemen. Ik raad je aan om ook te kijken wat voor je werkt, te evalueren en dan weer aan te passen op je eigen markt of op je lange termijn doelen.

Deze formule is een basis die werkt sinds internetmarketing begon. Zelfs eindeloze ronden van online technologische vooruitgang hebben niet de behoefte gecreëerd om dit werksysteem substantieel te veranderen. Moderne internettechnologie heeft deze formule in de loop van de tijd effectiever gemaakt.

De FORMULE om klanten aan te trekken ONLINE:

  1. Maak een freemium (freebee) en geef deze weg in ruil voor een e-mailadres.
  2. Bouw een relatie op met je potentiële klanten door per e-mail met ze te communiceren, lever wel waarde anders haken ze af! De verhouding is dat je 3x inspireert en dan kan je weer een verkooppraatje of mail sturen. Stuur de e-mails via een autoresponder, zodat elke nieuwe prospect dezelfde reeks berichten ontvangt. Jij hoeft niets te doen dat doet je autoresponder.
  3. Maak een website waarop je inspiratie artikelen plaatst. Dat kan zijn een blog maar dat kunnen ook vlogs zijn of video’s. Gebruik deze content om weg te geven aan je potentiële klanten en om nieuw verkeer te genereren naar je website.
  4. Van gratis verkeer naar je site kan je ze leiden naar een betaalde Freemium-aanbieding.
  5. Maak een nieuwe freemium gebaseerd op een onderwerp gerelateerd aan je originele freemium of op een subonderwerp wat bij je oude freemium past.
  6. Maak een nieuwe autoresponderserie aan waarbij je weer geschenken en aanbiedingen weggeeft
    (nog steeds met de verhouding 3:1) specifiek gericht op dit nieuwe gerelateerde onderwerp of subonderwerp.
  7. Promoot deze nieuwe trechter voor potentiële klanten en bestaande abonnees. (adverteren in Ad words en/of op Social Media).
  8. Herhaal stap 5-7 voor onbepaalde tijd.

Met deze formule ben jij in ieder geval bezig om een systeem te hanteren in je bedrijf en zal je zien dat je als jij dit elke week toepast je meer verkeer krijgt naar je website en prospects aantrekt. Die uiteindelijk je raving fan worden en jij zo verkoop naar je toetrekt en die kan realiseren.

Succes met je systeem en ik hoop dat jij veel klanten naar je toe mag trekken!

Wij jij met mij hier over brainstormen hoe jij dit kan aanpakken, hoe jij meer klanten kan krijgen? Vraag dan een gratis 30 minuten gesprek aan, zodat wij samen kunnen gaan kijken welke stappen jij moet zetten om meer klanten te krijgen ;-).

Vind jij een 1-op-1 gesprek nog spannend? Geef je dan op voor mijn GRATIS challenge – Succes Verzekerd. Ga aan de slag met de tips en werkboeken die jij van mij krijgt. En wie weet zien we elkaar daarna face-to-face voor een 30 minuten gesprek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *